Vanaf vliegveld Newark moesten we naar ons hotel in Brooklyn. We twijfelden tussen taxi of openbaar vervoer, maar toen we daar iemand naar vroegen vond die dat geen optie met al onze spullen en het scheelde niet veel in prijs volgens hem. Toen begon ons eerste taxi-avondtuur! We liepen naar buiten naar de taxi standplaats. Er stand daar een kleine balie en één of andere kast met het opschrift 'Pay Here!' De vrouw bij de balie vroeg waar we naartoe moesten en schreef een bon uit voor $ 67,00.
Daarna de eerste verwarring: geen idee waar dat bord 'Pay Here' op sloeg, we moesten afrekenen met de chauffeur! Omdat we veel bagage hadden wilden we graag één van de klaarstaande SUV-taxi's. Zo werkte dat blijkbaar niet want ondanks ons tegenstribbelen werden we naar een gewone vierdeurs taxi gestuurd. Na wat passen en meten en het verplaatsen van het reservewiel gingen de twee koffers en de rolstoel achter in kofferbak. Doe kon niet dicht en werd vastgezet met één of andere snelbinder. De rollator had ik gedemonteerd, die moest op de voorstoel. Dat pastte niet, de rollator kon niet ver genoeg doorschuiven omdat de asbak in de weg zat. Dit werd door één of andere hulp die daar rondliep simpel opgelost: deur hard dichtgooien! Gevolg: de asbak brak compleet af en bungelde aan de stroomdraad van de sigaretten aansteker. 'Man, I've a big problem!!!' riep de taxichauffeur. Tja, ik kon er ook niets aan doen.
Onderweg riep de taxichauffeur dat de rit $ 94,00 ging kosten. Ik verbaasd, Elif boos, wat was dit nu weer? Bij het hotel maar eens gevraagd hoe het nu zat: we hadden een bon gekregen voor $ 67,00 en nu moest het ineens $ 94,00 kosten? De uitleg van de taxichauffeur: Wij moesten de tol zelf betalen ($ 20,00 inclusief de Brooklyn Bridge), er kwam nog tax bij (6%) en nog tip, dat laatste telde hij er zelf maar even bij op. Op de ramen van de taxi zaten stickers met de tekst 'You pay the tol' dat was volgen hem toch wel duidelijk! Een verhitte discussie volgde en uiteindelijk hebben we de taxichauffeur $ 95,00 gegeven. 'Niemand neemt jullie zo meer mee!' riep de taxichauffeur nog terwijl hij z'n afgebroken asbak weer een beetje in fatsoen probeerde te krijgen.
Na overleg bij de receptie van het restaurant bleken we wel de goede prijs betaald te hebben. Ik vertelde dat de taxichauffeur een beetje boos was. Reactie van de receptioniste: zijn probleem, jullie zijn hier net en kunnen toch niet weten hoe het hier werkt?